دوشنبه 26 شهريور 1403 شمسی /9/16/2024 11:00:52 PM
پیریت:

۱. در دوران وزارتش از ورزش دست نکشید، صبح‌ها به ورزشگاه انقلاب می‌رفت و به طورحرفه‌ای به بازی تنیس می‌پرداخت. شناگری ماهر و کوهنوردی حرفه‌ای بود.
۲۰ ویژگی مدیریتی حسین محلوجی در وزارت معادن و فلزات

۲. با بزرگان کار می‌کرد، وقتی دکتر محمدتقی بانکی را به مدیرعاملی شرکت ملی فولاد برگزید از دوستانش خواست بخاطر این انتخاب به او بگویند "بارک الله".

۳. با اتوبوس و مینی‌بوس به سفر‌های استانی نمی‌رفت. از هواپیما و بالگرد اختصاصی برای سرک کشیدن به طرح‌های معدنی استفاده می‌کرد.

۴. اعتقاد داشت کارهای پوپولیستی دردی از مردم دوا نمی‌کند و به معاونانش می‌گفت این ۸ سال فرصتِ وزارت، وقت مملکت است که باید برای توسعه صرف شود نه ابراز ارادت و چاکری و سفرهای نمایشی.

۵. اولین مجله رنگی و حرفه‌ای در بخش معدن را منتشر و کتاب نفیس صنعت سنگ ایران را تالیف کرد.

۶. مهدی التاجر، میلیاردرِ شیعهِ ایرانی‌الاصل بحرینی را برای سرمایه‌گذاری به ایران آورد تا کارخانه آلومینیوم المهدی را بسازد.

۷. در سفری با حضور زنده یاد حسن حبیبی، معاون اول وقت رئیس جمهوری، وقتی که در معدن سنگ نی‌ریز دید با انفجار سنگ ثروت کشور چگونه تلف می‌شود با هم گریستند و نتیجه آن شد که تکنولوژی بُرش سنگ را از ایتالیا وارد ایران کنند و انفجار در معادن سنگ تزئینی ممنوع شود.

۸. از دکتر محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان برجسته کشور، به عنوان مشاور اقتصادی خود استفاده کرد.

۹. به‌واسطه علی میرزایی، مدیرمسئول مجله نگاه نو که معاون اجتماعی شرکت ملی فولاد بود، زنده یاد نادر ابراهیمی را به این شرکت دعوت کرد تا برای بچه‌ها درباره فولاد کتاب بنویسد.

۱۰. وزارت معادن و فلزات را از تبعیدگاه مدیرانِ متخلف به مدرنترین وزارتِ دهه ۷۰ تبدیل کرد و از هر طبقه آن، موزه‌ای برای سنگ‌های تزئینی ایران ساخت.

۱۱. وقتی ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی به ایران آمد و ساختمان وزارت معادن و فلزات را دید بغض کرد و این مقامِ ارشدِ کشورِ مالزی گفت: "به عنوان یک مسلمان افتخار می‌کنم که در کشوری اسلامی چنین وزارتخانه‌ای وجود دارد".

۱۲. تولید فولاد را از ۷۰۰ هزار تن به ۷ میلیون تن رساند و به ۱۰ برابر افزایش داد.

۱۳. در جلسه استیضاحش به رهبری حسن کامران و احمد سالک، نمایندگان وقت اصفهان در مجلس چهارم، آیت‌الله هاشمی او را مظلوم تر از سنّمار خواند. سنّمار معماری بود که کاخی برای پادشاهی بنا کرد اما پادشاه از ترس اینکه کاخی بهتر نسازد او را کُشت.

۱۴. در جلسات هیات دولت همواره از رئیس جمهور میخواست که به وزارت اطلاعات وقت با سرپرستی علی فلاحیان تذکر دهد کاری به همکاران او در وزارت معادن و فلزات نداشته باشد.

۱۵. در دوره او خصوصی‌سازی معادن آغاز و معادن کوچک و متوسط به فعالان بخش خصوصی سپرده شد.

۱۶. از معاونان، مدیران و مشاورانی قوی نظیر علی شمس‌اردکانی، علی شکرریز، علی کلاهدوز، حسن عرفانیان، شهیندخت خوارزمی، علینقی مشایخی، طهماسب مظاهری، بهروز بوشهری، احمدعلی هراتی‌نیک، حسین حبیبیان، زنده‌یاد مرتضی هاشمی، رضا اشرف‌سمنانی، علی پالیزدار و بهرام سبحانی استفاده کرد.

۱۷. در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد برای انجام پروژه‌ها نیازمند ارز دولتی نیست اگر صادرات بخشی از فولاد آزاد شود.

۱۸. به خَدَمه وزارت گفته بود که کفِ موتورخانه آنقدر باید تمیز باشد که بتوان در آنجا نهار خورد.

۱۹. برای همسرِ مدیرانش در شب عید گل می‌فرستاد و از آنان تشکر می‌کرد.

۲۰. در لواسان زمینی بزرگ را در اختیار گرفت تا دانشگاهی مدرن به سبک دانشگاه برکلی آمریکا بسازد. دانشکده‌های معدن پلی‌تکنیک و متالورژی تهران را هم ساخت.

پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

🅿️ پیریت؛ رسانه‌ای برای خردمندان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین