دوشنبه 26 شهريور 1403 شمسی /9/16/2024 11:00:33 PM
به قلم: علی عبدالملکی

معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی موجی از نارضایتی را در بین طرفداران  دکتر پزشکیان به ویژه اصلاح طلبان ایجاد کرده است به گونه‌ای که حتی بعضی افراد، شخصیت ها و گروه‌ها از مشارکت خود در انتخابات اخیر اظهار پشیمانی و ندامت کرده‌اند وحتی برخی حضور پزشکیان را فریب حاکمیت برای به صحنه کشاندن مردم دانسته اند. 
پزشکیان را زود قضاوت نکنیم

اگرچه دولت پزشکیان می‌توانست برای برخی وزارتخانه‌ها  افراد کارآمد و شایسته ‌تری را معرفی کند اما درک شرایطی که دکتر پزشکیان در آن قرار گرفته است به دلایل زیر قابل اعتنا و درخور تامل جدی است.
۱-دکترمسعود پزشکیان به عنوان انسانی آزاد اندیش و صادق عمدتا منتقد حاکمیت  بوده وهمواره سمت مردم بوده است. او هیچگاه  در ارکان  ولایه های پیچیده قدرت در  این کشور نبوده است و هم اکنون نیز تا استقرار کامل کابینه جز حکمی کاغذی تنفیذ شده توسط  رهبر معظم انقلاب  درساختار پیچیده و قدرتمند کشور حضور و نفوذی ندارد. عبارت صادقانه و از سر صدق و وصفای اخیر او که فرمودند: "اصلا ما را بازی نمی دهند" بیانی تلخ از واقعیات  لایه های  پیدا وپنهان قدرت  در جمهوری اسلامی است.
لذا آقای رئیس جمهوری برای ورود به این بازی قدرت، ابتدا باید اعتماد ارکان قدرتمند کشور را بیشتر از پیش به خود جلب نماید . او در همین مدت کوتاه به خوبی دریافته است که در چینش کابینه اش  چاره ای ندارد تا بازی "برد برد" را بیشتر از گذشته  تکرار وتمرین کند. یعنی امتیاز بدهد تا امتیازاتی را بگیرد.
۲- اگرچه علمای مدیریت معتفدند تغییر روش ها مقدم بر تغییر افراد است، مع الوصف به نظر نگارنده جز در دو الی سه مورد، اکثر وزرای پیشنهادی افرادی  کارآمد ،دارای صلاحیت علمی وبا تجربه وتخصص های  مرتبط هستند وهرگونه قضاوت  وپیش داوری در مورد عملکرده آینده آنان ممکن است ‌کمی شتابزده باشد.
۳-  از طرف دیگر وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان منطبق با شعارها و وعده های انتخاباتی ایشان انتخاب ومعرفی شده اند.مگر نه اینکه تغییرات اتوبوسی  وجابجایی صدر تا ذیل مدیران وحتی کارشناسان دستگاهای اجرایی وسازمانهای کشور توسط دولت های  به اصطلاح اصولگرا  را همواره مذمت کرده ایم. یادمان نرود که باید کار باهمدیگر را تمرین کنیم  ونگاهمان  به افراد لایق وتوانمندی  که به ما رای نداده و در ستاد  تبلیغاتی رقیب بوده اند را  مثبت واصلاح کنیم.
۴- نقش وتاثیر گذاری  فراوان  معاونین رئیس جمهور، روسای سازمان ها، معاونین وزراء ، استانداران، مدیران کل، فرمانداران و...در اجرای درست برنامه ها وسیاست های  دولت چهاردهم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخورداراست که  تحقیقا دکتر پزشکیان از این مهم غفلت نخواهد کرد.
۵- اینجا ایران است با ساختارهای درهم پیچده ومبهم  قدرت و دکتر پزشکیان  مایل است وباید تدبیر کند برای ایران و تحقق وعده هایش، مجلس با ویژگی های منحصر به فردی که دارد، چوب لای چرخ دولتش نگذارد ، او باید مدیریت کند تا  دستگاهای نظارتی مختلف ومتعدد وقت وانرژی دولتمردانش را مصروف پاسخگویی به گزارش‌های بعضا جهت دار نکند او به شدت نیازمند حمایت رهبری معظم انقلاب در مقابل هجمه ها ی  ناجوانمردانه وبی امان برخی تندرو های کشوراست  تا پایه های دولت نوپایش را متزلزل نکنند، لذا باید آقای رئیس جمهوری هم برخی توصیه ها را درمعرفی کابینه  واداره کشور بپذیرد و این عین  تدبیر، تعامل  ومداراست.
مهم آن است که دولت دکتر مسعود پزشکیان  با هرکابینه ای  بر سر پیمان‌های که با مردم بسته‌ است، بماند. از آزادی‌های  مردم  وحقوق آنان در مقابل حاکمیت دفاع کند، کرامت ایرانیان، زنان ، دختران وجوانان کشورمان را پاس بدارد ، معیشت مناسب، رفاه وآسایش  مردم  را با اصلاح سیاست ها و جهت ‌گیری های اقتصادی به ارمغان آورد ،سایه ی جنگ را از کشو دور کند و سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا  را بر پایه عزت ملت ایران احیا نماید. قاعدتا پایبندی وخدای ناکرده عدول از هرکدام  از  این معیار ها باید مبنای قضاوت ما از دولت چهاردهم باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین