دوشنبه 26 شهريور 1403 شمسی /9/16/2024 11:00:33 PM
✍️ بررسی و پژوهش: پیریت

. روزی که از مجلس رأی اعتماد گرفت، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان بنویسد: "از این‌که به من اعتماد کردید تا قانون را اجرا کنم، سپاسگزارم. خواهش می‌کنم درخواست‌هایِ خارج از ضابطه نداشته باشید. در عوض قول می‌دهم وزارتخانه‌ای چابک بسازم، سامانهِ شفافیتِ مجوز‌ها را به‌راه اندازم و کلیه اُمور را غیرحضوری و برخط کنم." 
۲۰ ویژگیِ وزیر صمتِ ایده‌آل

۲. چند تن از تولیدکنندگانِ برترِ کشور را صدا کند و بگوید من چه کاری باید انجام دهم تا شما تولیدِ ثروت را بیشتر کنید و اشتغالِ بالاتری به‌وجود آورید.

۳. این موضوع را درک کند که وزیرِ صمت، وزیرِ تکنولوژی‌ست و باید فن‌آوری‌هایِ نوین را در دنیا رصد کند و بر آن‌ها مسلط باشد. ادبیاتش درباره تکنولوژی، جهانی باشد بطوریکه اگر کسی از او پرسید صنعتِ سبز چیست، بگوید صنعتِ سبز یعنی حرکت به‌سمت کاهش گازهای گلخانه‌ای، تغییر تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری و بهبودِ رابطه با کشورهای صاحب تکنولوژی. نه اینکه کاشتِ چند درخت در محیطِ کارخانه‌ها را به‌عنوانِ صنعت سبز معرفی کند.

۴. رؤسای ایدرو و ایمیدرو را تغییر دهد و این سازمان‌ها را از افرادِ سفارشی پاکسازی کند و افرادِ لایق را به‌کار گیرد. سپس مقدماتِ لازم برایِ واگذاریِ سهامِ این دو سازمان به‌مانندِ مدلِ مپنا، در بازارِ سرمایه را فراهم کند.

۵. روزی که بر صندلی وزارت تکیه زد، از دکتر مسعود نیلی و همکارانِ او درخواست کند که الفبایِ استراتژی توسعه صنعتی کشور را در چند جلسه فشرده به او و مدیرانش آموزش دهند.

۶. با بزرگانی چون محمدرضا نعمت‌زاده، مصطفی هاشمی‌طبا، بهزاد نبوی، حسین محلوجی، اسحاق جهانگیری و غلامرضا شافعی، مشورت کند و با آن‌ها درباره اقتصاد سیاسی، رانت، تضاد منافع، فساد و چالش‌های تولید و تجارت، به گفت‌وگو بنشیند و تجربیاتشان را به‌کار گیرد.

۷. از وزرای پیشین بپرسد چرا به‌رغم قاچاقِ میلیاردها نخ سیگار در کشور، وقتی که وزیر بودند نتوانستند مجوز تولیدِ سیگارِ "مارلبرو" در ایران صادر کنند؟ چه کسانی مانع شدند و آن‌ها را تهدید کردند؟

۸. بدونِ مشورت با فعالانِ بخشِ تولید و تجارت، نهادهای صنفی، تشکل‌های مدنی و پژوهشکده‌های معتبر، تصمیمی نسازد و از خلقِ بخشنامه‌هایِ شبانه جلوگیری کند.

۹. بر خُلق و خوی خود مسلط باشد. تکانش‌های عصبی‌اش را بشناسد و با یک روانشناس یا روانکاو مجرب هر هفته در ارتباط باشد.

۱۰. اگر در شرایط بحرانی قرار گرفت خونسردی خود را حفظ کند و به‌جای فریاد زدن بر سَرِ زیردستان، در آرامشِ مطلق، به فکر حل مساله باشد.

۱۱. الفبای سیاست، اقتصاد، اقتصادِ سیاسی، تضادِ منافع، قدرت، دموکراسی و جامعه‌شناسی را یاد بگیرد. در این حوزه‌ها مطالعه کرده و یا نزد اساتیدِ مرتبط برود و شاگردی کند.

۱۲. به معنای واقعی دولتمرد باشد و به‌غیر از وزارتِ تخصصی خود، در مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی اشراف داشته باشد و بتواند به رئیس‌جمهور و سایر وزرا نظرِ مشورتی دهد.

۱۳. مقابلِ ایجادِ شرکت‌های معدنیِ منطقه‌ای بایستد و برای شرکت‌های بورسی تصمیم‌های سیاسی نگیرد.

۱۴. در دام صنعت خودرو نیافتد و برنامه‌ای یکساله تدوین کند که سهامِ دو شرکت بزرگ خودروساز به بخش خصوصی واگذار شوند.

۱۵. به اقتصادِ دریا اشراف داشته باشد و به سواحل مَکران، خلیج پارس و کرانه‌های دریای کاسپین به عنوان پایگاه‌های تولید و صادرات نگاه کند و توسعه پایدار را در جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع‌انرژی‌بر، در کنارِ سواحل ببیند.

۱۶. وعدهِ بکارگیریِ "مدیرِ بومی" را به کسی یا نهادی ندهد و "شایسته سالاری" را بر "بومی‌گرایی" ترجیح دهد. در مقابلِ فشار هر صنف و نهادی برای بکارگیریِ افرادِ نالایق یا تغییرِ مدیرانِ لایق، بایستد و "نه" بگوید.

۱۷. در قیمت‌گذاریِ کالاهای صنعتی و معدنی دخالت نکند. کشفِ قیمتِ کالاهای معدنی و صنایع معدنی را به بورسِ کالا واگذارد و اگر خبرنگاری از او پرسید چرا قیمت خودرو بالا رفته، بگوید این موضوع مربوط به وزارتِ صمت نیست و بازارِ آزاد در این باره تصمیم می‌گیرد.

۱۸. بیاندیشد که آیا وجودِ "سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان" در دلِ وزارتِ صمت لازم است یا باید منحل شود. آیا این سازمان، نهادی برای حمایت از حقوقِ فعالانِ تولید و مردم است یا مرکزی برای سرکوبِ قیمت‌ها؟

۱۹. انحصار را از "تولیدِ داخل" بردارد و پای هیچ درخواستی مبنی بر ممنوعیتِ واردات به بهانهِ حمایت از تولیدِ داخل را امضا نکند.

۲۰. جسارت در سیاست‌گذاری‌، تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری داشته باشد و پشتِ مدیرانش را خالی نکند.

پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

🅿️ پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

🅿️ پیریت؛ رسانه‌ای برای خردمندان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین