دوشنبه 26 شهريور 1403 شمسی /9/16/2024 11:03:29 PM
مطهره مروج، کاندیدای دکترای مدیریت مالی کالج هسکین دانشگاه کلگری کانادا

بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال در حال حاضر دوره‏‏‌ای از ترس را تجربه می‌کنند که شاخص‏‏‌های ترس و طمع موید آن است. در اوایل اوت ۲۰۲۴، شاخص ترس و طمع CNN نشان می‌داد که احساسات بازار به سمت ترس گرایش دارد.
توفان اقتصادی: بررسی ترس و نوسان در بازارهای مالی

بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال در حال حاضر دوره‌‌‌ای از ترس را تجربه می‌کنند که شاخص‌‌‌های ترس و طمع۱ موید آن است. در اوایل اوت ۲۰۲۴، شاخص ترس و طمع CNN نشان می‌داد که احساسات بازار به سمت ترس گرایش دارد.

این موضوع توسط گزارش اخیر TheStreet نیز تایید شده است که سطح قابل‌توجهی از ترس در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد. این شاخص یک معیار ترکیبی است که شامل متغیرهای مختلف مرتبط با احساسات مانند حرکت بازار، قدرت قیمت سهام، گستردگی قیمت سهام، گزینه‌‌‌های خرید و فروش، تقاضای اوراق قرضه بی‌‌‌ارزش، نوسانات بازار و تقاضای پناهگاه امن است.

بازار سهام ایالات‌متحده در حال حاضر نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند و همان‌طور که شاخص نوساناتCboe (VIX)i نشان می‌دهد، اخیرا حدود ۴۴.۸‌درصد افزایش یافته و به سطوح بالای ۶۵ رسیده و سپس به ۳۲ بازگشته است۲. این سطح از افزایش نوسان از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون دیده نشده بود.

این افزایش نوسان، اضطراب قابل‌توجه در سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد که ناشی از ترکیبی از داده‌‌‌های اقتصادی ضعیف، ترس از رکود و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک است. شاخص‌‌‌های اصلی سهام، از جمله شاخص مرکب نزدک، S&P ۵۰۰ و میانگین صنعتی داوجونز، همگی ضررهای قابل‌توجهی را ثبت کرده‌‌‌اند، به طوری که نزدک وارد قلمرو اصلاحی شده و بیش از ۱۰‌درصد از اوج اخیر خود افت کرده است.

علاوه بر این، گزارش‌‌‌های ناامیدکننده شغلی و نگرانی‌ها در مورد تصمیمات نرخ بهره فدرال‌رزرو، رکود بازار را تشدید کرده و به فروش جهانی و احساسات نزولی در بازارهای مختلف منجر شده است.
در این شرایط بازار ارزهای دیجیتال اولین ضربه را دریافت کرده است که با افت شدید بیت‌کوین و اتریوم در هفته گذشته که آغاز فروش گسترده‌‌‌تر بازار را نشان می‌‌‌داد مواجه شد.

این مجموعه از نقدکردن دارایی‌های رمزارز به سایر انواع دارایی منتقل شد و اثر موجی در بازارهای جهانی ایجاد کرد. از ۶ اوت ۲۰۲۴، شاخص ترس و طمع کریپتو در ۷۱ قرار دارد و نشان‌‌‌دهنده احساس طمع در میان معامله‌‌‌گران ارز دیجیتال است.

این افزایش نسبت به ماه گذشته که در آن شاخص در ۵۰ و نشان‌‌‌دهنده یک احساس خنثی بود، قابل‌توجه است. این اتفاق نشان‌‌‌دهنده تغییری قابل‌توجه در احساسات بازار از دیدگاه متعادل به سمت افزایش خوش‌بینی و احتمالا اعتماد بیش از حد در میان سرمایه‌گذاران است.

این شاخص داده‌‌‌های بازار مربوط به حجم، علاقه باز، فعالیت رسانه‌‌‌های اجتماعی و روند جست‌وجو را اندازه‌‌‌گیری می‌کند تا رفتار و احساسات سرمایه‌گذاران را سنجش کند.

سقوط اخیر بازار در ایالات‌متحده به چهار عامل کلیدی اصلی نسبت داده می‌شود:

۱. بستن موقعیت‌ها در استراتژی‌‌‌های سرمایه‌گذاری: تقویت ین ژاپن استراتژی «معاملات انتقالی»۳ را مختل کرده و به فروش اجباری و اخطاریه‌های وجه تضمین۴ منجر شده است. تغییر سیاست بانک‌مرکزی ژاپن نرخ‌های بهره را از منفی۰.۱درصد به ۰.۲۵درصد افزایش داد که نشان‌‌‌دهنده تغییری قابل‌توجه در سیاست طولانی‌مدت نرخ بهره پایین آن است.

این حرکت غیرمنتظره باعث افزایش شدید ین ژاپن در برابر سایر ارزها شد. ین بیش از ۱۱درصد در برابر دلار آمریکا در مدت زمان کوتاهی افزایش یافت و استراتژی معاملات انتقالی را که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن استفاده می‌‌‌کردند مختل کرد.

این رویدادها موجب بازگشت معاملات انتقالی شد؛ جایی که سرمایه‌گذاران که ین را با نرخ‌های بهره پایین برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌‌های با بازده بالاتر در کشورهای دیگر قرض گرفته بودند، مجبور به بستن سریع موقعیت‌‌‌های خود شدند. تخمین زده می‌شود این بازگشت تنها حدود ۵۰ تا ۶۰درصد کامل شده باشد که نشان‌‌‌دهنده ادامه‌‌‌دار بودن تلاطم بازار است.

بازگشت این معاملات سبب نوسانات قابل‌توجه در بازار و کاهش در بازارهای سهام جهانی شد. تخمین زده می‌شود معاملات انتقالی که از طریق ین تامین مالی شده بود، حدود ۵۰۰میلیارد دلار باشد که نشان‌‌‌دهنده مقیاس عظیم این اختلال بازار است.

این رویداد نشان‌‌‌دهنده اتصال جهانی بازارهای مالی و تاثیر قابل‌توجهی است که تغییرات در سیاست پولی، به‌ویژه در اقتصادهای عمده مانند ژاپن، می‌‌‌تواند بر استراتژی‌‌‌های سرمایه‌گذاری جهانی و ثبات بازار داشته باشد.

۲. موضع فدرال‌رزرو: پیشنهاد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده مبنی بر کاهش احتمالی نرخ بهره در ابتدا مثبت تلقی شد، اما بعدا به‌عنوان نشانه ضعف اقتصادی تفسیر شد. موضع فدرال‌رزرو در سقوط بازار ایالات‌متحده در اوت ۲۰۲۴ بسیار مهم است؛ زیرا سرمایه‌گذاران به‌دقت نشانه‌‌‌هایی از کاهش نرخ بهره را دنبال می‌کنند. سرمایه‌گذاران نگران این هستند که فدرال‌رزرو برای شروع کاهش نرخ بهره، بیش از حد منتظر بماند که ممکن است این امر به تشدید رکود اقتصادی منجر شود.

تصمیم فدرال‌رزرو برای حفظ نرخ‌های بهره بالا در جلسه اخیر خود، به جای کاهش آنها، عدم‌قطعیت را در بازار ایجاد کرده است. بسیاری از تحلیلگران، از جمله تحلیلگران گلدمن‌ساکس، انتظار دارند که فدرال‌رزرو در ماه‌‌‌های آینده کاهش نرخ بهره بیشتری را اجرا کرده و از اقتصاد ضعیف حمایت کند. کاهش شدید بازار می‌تواند نشان‌‌‌دهنده اضطراب سرمایه‌گذاران در مورد توانایی فدرال‌رزرو برای مدیریت این چالش‌‌‌های اقتصادی و ترس آنها از اینکه اقدام دیرهنگام ممکن است به رکود شدیدتر منجر شود نیز تفسیر شود. بنابراین، تصمیمات آینده فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره به عاملی حیاتی در شکل‌‌‌گیری احساسات بازار و احتمالا تثبیت نوسانات کنونی تبدیل شده است.

۳. نگرانی‌های مربوط به ارزش‌‌‌گذاری بیش از حد: نگرانی‌هایی وجود دارد که بازار، به‌‌‌ویژه سهام‌‌‌ فناوری، پس از یک دوره افزایش قابل‌توجه، بیش از حد ارزش‌‌‌گذاری شده‌‌‌اند. شرکت‌هایی که قبلا شاهد افزایش قابل‌توجهی بودند، مانند انویدیا (Nvidia)، دچار کاهش‌‌‌های شدید شدند.

سهام انویدیا به عنوان یک شاخص اصلی برای صنعت هوش مصنوعی (AI) و بخش فناوری به طور کلی دیده می‌شود و به‌عنوان یکی از اجزای حیاتی بسیاری از پرتفوی‌‌‌های سرمایه‌گذاری و یکی از شاخص‌های کلیدی روندهای بازار عمل می‌کند. سهام انویدیا به دلایل کلیدی زیادی در بازار کنونی بسیار مهم شده است. انویدیا به عنوان نیروی غالب در صنعت هوش مصنوعی خود را تثبیت کرده است و GPU‌‌‌های آن برای آموزش و استنتاج مدل‌‌‌های هوش مصنوعی بسیار مهم هستند.

ارزش بازار شرکت به ۳.۳۴تریلیون دلار رسیده است که نشان‌‌‌دهنده اعتماد قوی سرمایه‌گذاران است. انویدیا به‌عنوان نمادی برای کل بخش هوش مصنوعی عمل می‌کند، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی جذب می‌کند و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد از رشد هوش مصنوعی بهره‌‌‌برداری کنند.

به‌رغم افزایش‌‌‌های چشمگیر، تحلیلگران معتقدند که انویدیا هنوز فضای قابل‌توجهی برای گسترش بیشتر در بازار هوش مصنوعی با ارزش تریلیون دلاری دارد. شرکت با داشتن برتری تکنولوژیک با سریع‌‌‌ترین GPU‌‌‌ها و یک پلتفرم نرم‌‌‌افزاری جامع، موقعیت خود را در بازار تقویت می‌کند. به‌عنوان یک سهام برتر فناوری، عملکرد انویدیا بر احساسات بازار و روندهای اقتصادی گسترده‌‌‌تر تاثیر می‌‌‌گذارد.

۴. ترس از رکود اقتصادی: نگرانی‌های رو به رشدی درباره رکود اقتصادی احتمالی در ایالات‌متحده وجود دارد که بر اثر داده‌‌‌ها و شاخص‌‌‌های اقتصادی ضعیف به وجود آمده است. متریک‌‌‌های اقتصادی مختلف، از جمله خروجی تولید، سفارش‌‌‌های کالاهای بادوام و آمار اشتغال، درباره سلامت اقتصاد ایالات‌متحده هشدار داده‌‌‌اند.

ترس‌‌‌های ناشی از ایالات‌متحده به سایر بازارهای جهانی منتقل شده و اثر دومینوی فروش‌ها را ایجاد کرده است. رکود اقتصادی به‌سادگی قابل پیش‌بینی نیست. فعال‌‌‌سازی قانون Sahm۵، یک شاخص اقتصادی قابل اعتماد، با توجه به نرخ‌های بیکاری، رکود اقتصادی در حال نزدیک شدن را نشان داده است.

این شاخص، هنگامی که افزایش سریعی در نرخ بیکاری وجود دارد، فعال می‌شود و از زمان جنگ جهانی دوم هر رکود اقتصادی را به‌درستی پیش‌بینی کرده است. لازم به ذکر است در حالی که کاهش ارزش بازار قابل‌توجه بوده است، برخی تحلیلگران آن را به‌عنوان یک اصلاح ضروری و نه فروپاشی کامل می‌‌‌بینند، به دلیل اینکه شاخص‌‌‌های اصلی مانند S&P ۵۰۰ و Nasdaq هنوز در سال‌جاری بیش از ۹درصد افزایش داشته‌‌‌اند.

فدرال‌رزرو چند اقدام ممکن را می‌‌‌تواند برای مقابله با ترس از رکود اقتصادی و تثبیت بازار سهام انجام دهد. مستقیم‌‌‌ترین اقدام فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند کاهش نرخ بهره باشد. بسیاری از تحلیلگران اکنون انتظار دارند که کاهش ۵۰واحد درصدی در سپتامبر ۲۰۲۴ رخ دهد؛ به جای کاهش ۲۵واحد درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود.

این اقدام هزینه‌‌‌های قرض‌‌‌گیری را کاهش می‌دهد و احتمالا فعالیت اقتصادی را تحریک می‌کند. در شرایط حاد، فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند کاهش نرخ بهره اضطراری را قبل از جلسه برنامه‌‌‌ریزی‌شده سپتامبر ۲۰۲۴ اجرا کند.

اگر لازم باشد، فدرال‌رزرو می‌‌‌تواند برنامه خرید اوراق قرضه خود را دوباره شروع کند یا گسترش دهد تا به سیستم مالی نقدینگی تزریق کند و نرخ‌های بهره بلندمدت را کاهش دهد. در مجموع کاهش‌‌‌های اخیر همزمان در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال چند درس کلیدی را برجسته می‌کند. اول، اتصال گونه‌های دارایی به‌وضوح دیده می‌شود، زیرا هر دو بازار به عوامل اقتصادی گسترده‌‌‌تر به صورت مشابه واکنش نشان می‌دهند و چالش‌‌‌هایی را برای مفهوم ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌‌‌های غیر‌همبسته ایجاد می‌کنند.

دوم، نوسانات همچنان به‌عنوان نگرانی مهم باقی می‌‌‌مانند؛ به‌ویژه برای آلت‌‌‌کوین‌‌‌هایی مانند Solana که در یک هفته ۳۰درصد کاهش داشته است. سوم، سقوط بازار اهمیت شاخص‌‌‌های اقتصادی را برجسته می‌کند، زیرا ترس از رکود و داده‌‌‌های ناامیدکننده حرکت‌‌‌های بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

چهارم، سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو، مانند تغییرات احتمالی نرخ بهره، همچنان تاثیر قابل‌توجهی بر هر دو بازار دارند. پنجم، طبیعت چرخه‌‌‌ای بازارها به‌وضوح دیده می‌شود و شباهت‌‌‌هایی به سقوط‌‌‌های گذشته مانند وحشت دوران فراگیری کرونا در مارس ۲۰۲۰ دارد و احتمال بهبودی را نشان می‌دهد. در نهایت، عوامل سیاسی به‌طور فزاینده‌‌‌ای بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌‌‌گذارند؛ همان‌طور که در بحث‌‌‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و ناآرامی‌‌‌های سیاسی خاورمیانه دیده می‌شود. این درس‌آموخته‌ها بر اهمیت آگاهی سرمایه‌گذاران، تنوع‌بخشی به پرتفوی‌‌‌ها و تعادل نوسانات کوتاه‌‌‌مدت با پتانسیل بلندمدت تاکید می‌کنند.

پی‌نوشت:
۱. Fear and Greed Index

۲- این شاخص در مقادیر بزرگ‌تر از صفر نوسان می‌کند. کوچک‌تر از ۲۰ بودن شاخص نشان‌دهنده ثبات نسبی و فضای دور از استرس در بازار است.

۳. Cash and Carry Arbitrage

۴. Margin Call

۵. Sahm Rule
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین