دوشنبه 26 شهريور 1403 شمسی /9/16/2024 11:09:05 PM
واکنش "سیف" به مطلب "پیریت" درباره "طیب‌نیا"

به‌دنبال انتشار گزارشی با تیتر "چرا علی طیب‌نیا را دولتمرد نمی‌دانیم" و لینکِ https://t.me/piritchannel/۷ در کانال پیریت، ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی، نسبت به محتوای این مطلب واکنش نشان داد.
رئیس کل پیشین بانک مرکزی: برجام عامل اصلیِ کاهش تورم در دولت یازدهم بود

به گزارش پیریت، سیف در واکنش به این گزارش نوشت: "در ارتباط با یادداشت اخیرتان ضمن تشکر از احساس وظیفه در شفاف‌سازی ابهامی که در اظهارات اخیر آقای دکتر طیب نیا (مبنی بر این‌که تورم تک رقمی و رشد دو رقمی را محصول عملکرد وزارت اقتصاد است) وجود داشت لازم می‌دانم نکاتی را توضیح دهم.

۱. این مطلب کاملاً درست است که به موجب قانون و شرح وظایفِ دستگاه‌ها، مسئول کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها بانک مرکزی است. لذا در اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی نقشی در آن ندارد تردیدی نیست.

۲. در ارتباط با دستاورد تورم تک رقمی در دو سال پی در پی نمی‌توان ادعا کرد که صرفاً نتیجه عملکرد بانک مرکزی است زیرا در فضای اقتصادی آن روزها تحت تأثیر برجام انتظارات مثبتی ایجاد شده بود که نقش بسیار جدی در کاهش تورم داشت.

۳. البته اقدام بانک مرکزی در ساماندهی و انضباط‌بخشیِ بازار پول و کاهش رشد نقدینگی نیز عامل دوم در کاهش نرخ تورم بوده است.

۴. ملاحظه آمار رشدِ نقدینگی در قبل و بعد از سال‌های ۹۵ و ۹۶ که تورم تک رقمی بوده است به خوبی این مطلب را نشان می‌دهد. البته باید به این نکته نیز توجه شود که براساس برآوردهای انجام شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم نقدینگی در آن زمان در مؤسسات غیر مجاز بود که جزو آمار نقدینگی منظور نمی‌شد ولی بعد از ساماندهی و جمع شدن بساط فعالیت‌هایِ مخرب آن‌ها مبالغ مذکور در حجم نقدینگی به حساب آمد. با این وجود ملاحظه می‌شود که اقلام آماریِ رشد نقدینگی در آن سال‌ها، با وجود اضافه شدنِ اقلام مربوط به مؤسسات غیر مجاز، هنوز کمترین میزانِ رشد را نشان می‌دهد.

۵. بنابراین در تحقق تورم تک رقمی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در درجه اول انتظارات مثبت در فضای اقتصاد نشأت گرفته از برجام و در درجه دوم اقدامات و فعالیت‌های بانک مرکزی در انضباط‌بخشی به بازار پول و کاهش رشد نقدینگی، ایفای نقش کرده‌اند و همانطور که شما اشاره کرده‌اید وزارت امور اقتصادی و دارایی نقشی نداشته است.

پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

🅿️ پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

🅿️ پیریت؛ رسانه‌ای برای خردمندان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین