به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، عبدالامیر یاقوتی با اشاره به اینکه استفاده از همه فرصتها برای بهینهسازی مصرف ضروری است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد برق مصرفی به بخش تجاری اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون تعرفه برق واحدهای تجاری معادل نرخ تأمین برق است، افزود: در این بخش قیمت برق به صورت پلکانی محاسبه نمیشود، اما در صورتی که الگوی مصرف برق در واحدهای تجاری تدوین شود، میتوان برای پلکانی کردن نرخ برق این مشترکان نیز برنامهریزی کرد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اینکه در فصل گرما بخش عمده مصرف بخش تجاری مربوط به سیستمهای سرمایشی و تهویه متبوع است، گفت: در بخش بعدی تجهیزاتی مانند یخچال و فریزرها و سپس روشناییها، مصارف واحدهای تجاری را به خود اختصاص میدهند.
یاقوتی با بیان اینکه در بین این سه مؤلفه سرمایش یا همان تهویه متبوع نقش بالاتری در ماههای گرم دارد، خاطرنشان ساخت: اگرچه تعرفهگذاری در کاهش مصرف برق و تغییر رفتار مؤثر است، اما راهکارهای مدیریت مصرف، به عنوان راهکارهای ساده و قابل دسترس محسوب میشود که همزمان با کاهش مصرف، در پایین آمدن مبلغ قبض و در عین حال حفظ پایداری شبکه برق نیز مؤثر است.
وی ادامه داد: در یک مجتمع تجاری یا فروشگاههای کوچک و بزرگ به دلیل نوع مکان، باز بودن درب، عایق کاری و… هوای داخل و بیرون اختلاط بیشتری پیدا کرده و بخش عمدهای از سرمایش داخل اتلاف میشود و به بیرون سرایت پیدا میکند.
یاقوتی گفت: یکی از راهکارهای مهم اصلاح ترموستات یا تنظیم درجه دما است و طبیعتاً هرچه این درجه متناسب باشد، میزان اتلاف انرژی کاهش مییابد و توصیه میشود در این ایام از سال، حدود ۲۷ یا ۲۸ درجه باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان سرمایش در مراکز تجاری یکنواخت نیست و به طور مثال مکانهای عمومی را بسیار سرد نگه میدارند، پیشنهاد میشود که دمای این بخشها و یا مکانهایی که تردد در آنجا کمتر است بالاتر نگه داشته شود.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در عین حال تاکید کرد: هنگام طراحی نیز باید استانداردهای تأمین انرژی رعایت شود.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست