يکشنبه 25 شهريور 1403 شمسی /9/15/2024 10:37:58 PM
پیریت:

۱۰ نکته‌ای که بخش خصوصی و تشکل‌های فعالِ اقتصادی در گفت‌وگو با دولتمردان، سیاستگذاران و قانون‌گذاران بهتر است رعایت کنند:
چرا بخش خصوصی بلد نیست از دولت مطالبه‌گری کند؟

۱. تفاوتِ تکدی‌گری و مطالبه‌گری را بدانند. هیچ‌گاه در جلسات خود با سیاستگذاران و تصمیم‌گیران، به ذکرِ مصائب و سختی‌های کارشان نپردازند و مثلِ ورشکسته‌ها سخن نگویند و به‌جای آن از توانمندی‌های خود حرف بزنند.

۲. در نشست با قانون‌گذاران و دولتمردان همیشه ادب، ارزش‌ها و تواضع را رعایت کنند و به آنان احترام بگذارند. به دولتمردان این اعتماد را بدهند که برای رسیدن به توسعهِ کشور در کنار آنان هستند نه در مقابلِ آنان.

۳. هرگز سیاستگذاران را تحقیر نکنند، به مانند اپوزیسیون سخن نگویند و یاری‌گر سیاستگذاران، قانون‌گذاران و دولتمردان باشند و اعتماد آنان را به خود جلب کنند.

۴. فخر فروشی نکنند و بر سر دولت منت نگذارند. اینکه فردی چقدر سرمایه دارد، در کدام کشورها فعالیت می‌کند و دارای چه موقعیت مالی هست، الزاما برای بخش‌خصوصی اعتبار نمی‌آورد. آنچه مهم است نقش این بخش در توسعه اشتغال و افزایشِ تولیدِ ثروتِ کشور است.

۵. یک فعالِ بخش خصوصی و رئیسِ یک تشکل هرگز نگوید که "من دیگر کاری در این مملکت نمی‌کنم و یک ریال از سرمایه‌ خود را به داخل کشور نمی‌آورم." اگر چنین تصمیمی دارد نیاز به اعلام عمومی نیست. این افراد با تهدید کردنِ دولت و سیاستگذاران، هم به خودشان و هم به صنف‌شان، ضربه می‌زنند.

۶. در جلسه با تصمیم‌گیرانِ کشور، به دنبال ارائه راهکار باشند نه ذکرِ مصیبت. مستدل، مستند و با آرامش سخن بگویند و یادشان باشد در ذهن سیاستگذاران این تصور وجود دارد که فعالانِ بخش خصوصی برایِ منافع خود مطالبه‌گری می‌کنند. در عمل ثابت کنند که تامینِ منافع آنان در گروِ تامینِ منافع ملی‌ست.

۷. امانتدار باشند. اگر جلسه‌ای خصوصی و محرمانه با دولتمردان، نمایندگان مجلس و سایر نهادها دارند، محتوای آن جلسه را در دل خود نگه داشته و در جایی بازگو نکنند.

۸. سعی کنند به‌جای زیاد سخن گفتن، افشاگری و به رخ کشیدنِ پیشرفتِ دیگر کشورها، به‌طور مکتوب و با عدد و رقم و آمار دقیق در جلسه با سیاستگذاران حضور یابند و از روی نوشته و پاورپوینت مشکلات خود را با آنان در میان بگذارند.

۹. همیشه سعی کنند قبل از بیانِ مسائل و مشکلات، توانمندی‌های خود یا صنف‌شان را بیان کنند و این توانمندی‌ها را حداکثر در یک برگ به‌صورتِ تیتر وار بنویسند و در ادامه نیز مسائل و مشکلات و راهِ حل رفع این مشکلات را بیان کنند.

۱۰. فکر رشوه دادن، نمک گیر کردن و دادن هدایای نفیس را از ذهنش بیرون کنند. با این کار، آنان به فاسد کردن مدیران و سیاستگذاران کمک خواهد کرد.

پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانیِ معدنیست که شباهتِ زیادی به طلا دارد اما طلا نیست. اهلِ فن به آن "طلایِ بی‌خردان" می‌گویند. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ "پیریت" نهفته است، در این رسانه، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایِ نابخردانه را مورد نقد قرار می‌دهیم.

🅿️ پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

🅿️ پیریت؛ رسانه‌ای برای خردمندان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین