پنجشنبه 29 شهريور 1403 شمسی /9/19/2024 5:54:59 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:84770
  • زمان انتشار:چهارشنبه 28 شهريور 1403-20:45
  • کاربر:
پیام الیاس‌کردی بیان کرد:

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارسرمایه گفت: علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و مشکلات اخیر، قیمت سهام در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد و خرید و نگهداری سهام (buy&hold) بهترین استراتژی است. با توجه به تغییر رویکرد اقتصادی دولت، بازار در آینده‌ای نه چندان دور از ظرفیت رشد برخوردار است.
راه روشن بازارسرمایه/ خرید و نگهداری سهام، استراتژی مناسب این روزها

به گزارش اقتصادنامه، پیام الیاس‌کردی، در خصوص اهمیت و شرایط فعلی بازارسهام به مدار اقتصادی، گفت: به‌رغم توسعه و پیشرفت‌های بازارسهام، کارکرد این بازار در دنیا با کشور ما تفاوت دارد. در کشورهای پیشرفته دنیا، اکثر جامعه به ویژه با هدف گذران آسوده ایام بازنشستگی به سراغ سرمایه‌گذاری در این بازار می‌روند؛ البته فعالیت تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

او افزود: اما باتوجه به قدمت بازارهای غیرمولد دارایی، بازارسهام در کشور ما، آن‌چنان که باید و شاید نقش‌آفرینی نمی‌کند. با این حال باید دیر یا زود ضمن بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی سرمایه‌گذاری مولد، افزایش آگاهی، دانش و پذیرش ریسک‌ها، بازارسرمایه در ایران به مقصد نخست سرمایه‌گذاری تبدیل شود؛ هرچند که این فرآیند با چالش‌های زیادی روبرو است.

او با اشاره به اینکه بازارهای سهام مهم دنیا دو تفاوت اصلی با بازارسرمایه ما دارند، گفت: در دنیا، بازارسهام نقش اول تامین‌مالی را برعهده دارد و این درحالی است که به دلیل عریض بودن بازار پول کشور، از ظرفیت بازارسرمایه برای تامین‌مالی چندان استفاده نشده است. تفاوت دوم به تنوع ابزارهای مالی بازمی‌گردد. به عنوان مثال در ایالات متحده بازار مشتقه 15 برابر بازارهای عادی است. به عبارتی، در ازای یک میلیون دلار بازارهای عادی، 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بازار مشتقه و آپشن وجود دارد و دست سرمایه‌گذاران در پذیرش انواع ریسک‌ها باز است؛ بنابراین کارکرد بازارسرمایه به بازنگری نیاز دارد.

پیام الیاس‌کردی، در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی برای بازارسرمایه قابل تصور است و برای بهبود شرایط باید چه اقداماتی انجام داد؟ گفت: کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران و همچنین حجم و ارزش معاملات، نشان می‌دهد که اکنون بازارسرمایه در شرایط مطلوبی قرار ندارد و ما به یک شوک درمانی سریع و مثبت نیاز داریم؛ به این معنا که باید به گذشته برگردیم و برخی از آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه و مصوبات اشتباه اقتصادی اخیر را ملغی کنیم. اما در بلندمدت راه روشن و مشخص است؛ شاخص‌های بورسی نمایانگر عملکرد واقعی اقتصاد هستند و اقتصاد کشور در بعد کلان به اصلاح و حل موضوع ناترازی‌ها نیاز دارد. بنابراین راهکار بلند مدت بهبود بازارسرمایه، در واقع بهبود اقتصاد در بعد کلان است.

این کارشناس اقتصادی، در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی شکست سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی چیست و سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی چه رویکردی را اتخاذ کنند؟ گفت: معمولا عدم آموزش، فقدان سوادمالی و برآورد اشتباه نسبت ریسک و بازدهی در سرمایه‌گذاری مستقیم بورسی به شکست سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی منجر می‌شود. بنابراین افرادی که از طریق صندوق‌های مختلف و یا با آموزش در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، دچار شکست نمی‌شوند.

او به استراتژی صحیح سرمایه‌گذاری بورسی در شرایط فعلی اشاره کرد و ادامه داد: علی‌رغم فراز و نشیب‌ها و مشکلات اخیر، قیمت سهام در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد و خرید و نگهداری سهام (buy&hold) بهترین استراتژی است. با توجه به تغییر رویکرد اقتصادی دولت، بازار در آینده‌ای نه چندان دور از ظرفیت رشد 20 تا 30 درصدی برخوردار است و برای طولانی مدت بازدهی به مراتب بالاتری خواهد داشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین