جمعه 6 مهر 1403 شمسی /9/27/2024 3:41:25 PM
✍️ بررسی و پژوهش: پیریت

۱. قیمتِ تمام شدهِ استخراجِ هر تن زغال‌سنگ در ایران ۷ میلیون تومان است، قیمت دستوری دولت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده و قیمت هر تن زغال‌سنگ وارداتی با ارز نیمایی ۱۶ میلیون تومان تعیین شده است.
۱۰ نکته درباره معادن زغال‌سنگ ایران

۲. حکمرانی نادرست، سیاست‌گذاری اشتباه و قیمت‌گذاری دستوری زغال‌سنگ سبب شده تا بهره‌برداران نتوانند در جهت ارتقای ایمنی اقدامات لازم را انجام دهند.

۳. مصرف داخلی زغال‌سنگ در ایران سالانه ۴ میلیون تن است و تولید این ماده معدنی ۳ میلیون تن. سالانه حدود یک میلیون تن وارداتِ زغال‌سنگ با ارز دولتی صورت می‌گیرد. در صورت آزادسازیِ قیمت زغال‌سنگ معادن داخلی قادرند تا کل نیاز کشور به این ماده معدنی را تامین کنند.

۴. ذخیره زمین‌شناسیِ زغال‌سنگ در ایران ۱۲ میلیارد تن تخمین زده شده که بخشی از آن زغال‌سنگ حرارتی برای استفاده نیروگاه‌ها و سیستم گرمایش زغال‌سنگی و بخشی دیگر زغال‌سنگ کک شو برای استفاده در ذوب‌آهن و صنایع فولادی کوره بلند است.

۵. حدود ۱۰ هزار نفر در معادن زغال‌سنگ ایران مشغول به‌کار هستند. در ایران از ابتدای امسال تاکنون (شش ماهه نخست) حدود ۶۰ نفر در معادن زغال‌سنگ جان خود را از دست داده‌اند. به عبارت دیگر به ازای تولید هر ۲۲ هزار تن زغال‌سنگ در ایران یک نفر جان می‌دهد. این در حالیست که در چین به ازای تولید هر ۲۰۰ میلیون تولید، یک نفر کشته می‌شود.

۶. ذخایر زغال‌سنگ ایران در استان‌های مازندران، گلستان، کرمان، سمنان و خراسان جنوبی متمرکز شده‌اند.

۷. عمق معادن زغال‌سنگ در ایران حداکثر ۶۰۰ متر (معدن پابدانا در کرمان) است که در کشورهای زغال‌خیز این عمق به بیش از هزار متر نیز می‌رسد. ساختار زمین‌شناسیِ معادن زغال‌سنگ در ایرانِ به‌گونه‌ایست که سنگ‌های بالای ذخایر سخت و محکم (کمربالا) و سنگ‌های زیر آن سست و ناپایدار (کمر پایین) است که نیاز به صرف هزینه‌های بالای نگهداری از سقف دارد.

۸. ضخامت رگه‌های زغال‌سنگ در ایران به‌طور متوسط ۴۰ سانتی متر است و به همین دلیل به روش زیرزمینی استخراج می‌شوند. این ضخامت در کشورهای زغال‌خیز به چندین متر می‌رسد و روش استخراج آنها به روش روباز است.

۹. طبس به عسلویه زغال‌سنگ ایران معروف است چرا که بخش بزرگی از ذخایرِ زغال‌سنگِ کُک‌شو و حرارتی در این منطقه واقع شده و قادر است به‌شرط سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های زغال‌سنگی، بخشی از نیاز کشور به برق را تأمین کند.

۱۰. دلیل ایمنی پایینِ معادنِ زغال‌سنگ در ایران، دخالت‌های دولت در امر قیمت‌گذاری، بها ندادن به وارداتِ تجهیزات ایمنی و نبود زیرساخت‌های امداد و نجات و پیشگیری از حوادث است که دولت باید از طریق دریافت حقوق دولتی معادن آن‌ها اجرا کند، اما تاکنون اقدامی در این راستا نکرده است.

▫ پی‌نوشت: "پیریت" pirit، نام یک کانی‌ست که آن‌را "سنگِ سلامتی" می‌نامند. سنگِ پیریت کمک می‌کند تا با رویی گشاده‌ و صادقانه‌ ارتباط برقرار کنید. با چنین فلسفه‌ای که در نهادِ پیریت وجود دارد، در این رسانه "حکمرانی خوب" را در بخش صنعت و معدن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیریت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/DD6IO2LRhyY6MLzAgU6K45

تلگرام:
https://t.me/piritchannel

اینستاگرام:
Instagram.com/piritchannel

▫پیریت؛ رسانه‌ای برای "حکمرانی خوب"



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین