شنبه 7 مهر 1403 شمسی /9/28/2024 4:51:11 PM

رئیس سازمان استاندارد ایران در نشست روسای سازمانهای ملی استاندارد کشورهای عضو بریکس، ساختار و فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران را تبیین کرد.
روسای استاندارد عضو بریکس با ساختار سازمان ملی استاندارد ایران آشنا شدند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، نشست روسای سازمان های ملی استاندارد کشورهای عضو بریکس، ۶ مهر ۱۴۰۳ (برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴)‌ به میزبانی روسیه برگزار شد و رییس سازمان ملی استاندارد ایران به صورت برخط و مجازی در این نشست شرکت کرد.

مهدی اسلام‌پناه در سخنرانی خود به نقش حکمرانی سیستم استانداردسازی در جمهوری اسلامی ایران براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران اشاره کرد و گفت: این سیستم یکی از کامل ترین و جامع ترین ابعاد حکمرانی در چارچوب ساختار موجود در این حوزه است که ارکان زیرساخت نظام استانداردسازی شامل استانداردسازی، اندازه شناسی و اوزان، ارزیابی انطباق و تائید صلاحیت و همچنین حلال را در بر دارد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه افزود: مطابق نظر قانونگذاران، نهاد مرجع ملی حافظ حقوق مردم ایران در حوزه کیفیت در محدوده اختیارت و مسئولیت های سازمان ملی استاندارد ایران تفویض و تعریف شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، یکصدمین سالگرد نظام استاندارد در ایران گرامی داشته شد، اظهار داشت: این امر نشان از جایگاه عالی و تجربیات و دستاوردهای گران بهای سازمان ملی استاندارد ایران در این حوزه است. از این رو، سازمان ملی استاندارد ایران می تواند به عنوان عالی ترین و فنی ترین نهاد کشور یاد شود.

اسلام‌پناه به تجربه به دست آمده در سالهای خدمت رسانی اخیر به مردم، امانتداری و صیانت از حقوق مردم و جامعه اشاره کرد و گفت: این تجارب در کنار مشارکت چشمگیر نسل جوان نخبه و کارشناسان فنی، ترکیب قوی از دانش خردمندانه و نشاط را در این سازمان ایجاد کرده که منشا تحولات متعدد در تولید باکیفیت و اقتصاد صادرات محور بوده است.

وی با تشریح ساختار سازمانی سازمان ملی استاندارد ایران، به تبیین مسئولیت ها، وظایف و تکالیف قانونی معاونت ها، مراکز و پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران پرداخت.

در نشست روسای سازمان های ملی استاندارد کشورهای عضو بریکس، از تجربیات کشور روسیه در مشارکت در استانداردسازی، تجربیات در زمینه اجرای بهترین شیوه ها در ترویج استانداردسازی سبز، دیجیتال و هوش مصنوعی صحبت شد.

در ادامه ارزیابی میزان مشارکت در دستیابی به اهداف توسعه ملی و شناسایی کسب و کار، همکاری در حوزه استانداردسازی هوش مصنوعی، چالش های فعلی در استانداردسازی صنعت جوش از دیگر برنامه های این نشست بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برای بهره گیری از مباحث مطرح شده در این نشست و تجارب کشورهای عضو بریکس پیشنهاد ایجاد کارگروه ها وکمیته های فنی برای عملیاتی کردن پیشنهادات روسای استاندارد حاضر در جلسه را مطرح کردکه مورد استقبال کشورهای عضو بریکس قرار گرفت.

پیشنهاد دیگر اسلام‌پناه ‌برنامه ریزی برای پذیرش استانداردهای کشورهای عضو بریکس بود که موجب رشد و تسهیل تجارت بین کشورهای عضو خواهد شد.

شش کشور آرژانتین، اتیوپی، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر به جمع گروه بریکس اضافه شدند.

کشورهای بنیان‌گذار بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند و چین نخستین نشست خود را در سال ۲۰۰۹ و در یکاترینبورگ برگزار کردند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین