يکشنبه 15 مهر 1403 شمسی /10/6/2024 2:02:48 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:85165
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 مهر 1403-11:37
  • کاربر:

شرکت آهن و فولاد ارفع در شهریور ماه در واحد احیای مستقیم رکورد ماهانه را ثبت و تلاش بر آن داشته تا کمبود برق در ماه‌های تابستان را جبران کند.
رکوردزنی فولاد ارفع در راستای جبران کمبود برق

به گزارش اقتصادنامه، شرکت آهن و فولاد ارفع در شهریور ماه سال جاری موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه در کارخانه احیای مستقیم خود شد.

 پیش تر نیز در ابتدای سال این مجموعه شروع درخشانی داشت و در بخش تولید رکوردهای ماهانه ای را به ثبت رسانده است. اما در بررسی آمارها مشخص است که تمرکز اصلی این مجموعه بر افزایش تولید و رکورد زنی در واحد احیای مستقیم است.

واحد احیاء مستقیم این مجموعه در شهریور ماه ۱۴۰۳ با تولید ۱۱۰,۷۵۷ تن آهن اسفنجی موفق به ثبت رکورد جدید تولید ماهیانه این محصول شد و رکورد قبلی ۱۱۰,۰۱۱ تن که در اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۳ ثبت شده بود، ارتقاء یافت.

افزایش رکورد ها در واحد احیای مستقیم به معنای تامین پایدار مواد اولیه برای واحد فولادسازی است. تغییر در خطوط تولید واحد احیا می تواند برنامه های تولیدی در واحد فولاد سازی را هم تحت الشعاع قرار دهد.

اما ثبت این رکورد ها از چندین جهت برای شرکت ارفع حائز اهمیت است. بی شک رکورد زنی در این واحد به معنای افزایش تولید آهن اسفنجی است و این در حالی است که تولید آهن اسفنجی نیازمند تامین برق است. تابستان ۱۴۰۳ نیز با تشدید محدودیت های برقی برای تولیدکنندگان فولاد همراه شد که می توانست میزان تولید آهن اسفنجی را متاثر کند.

درنتیجه شرکت آهن و فولاد ارفع پس از پایان محدودیت های برقی تابستان سال جاری، سعی بر آن داشت تا میزان تولید از دست رفته را در شهریور ماه جبران کند. در واقع بخشی از این رکورد به دلیل جبران کاهش تولید در ماه های گذشته است که واحدهای فولادی با قطعی برق مواجه بودند.

اما بخشی دیگر از ثبت این رکورد چه در شهریور و چه در اردیبهشت ماه نشان می دهد تامین گندله در این مجموعه نیز بدون چالش در حال انجام است و این مجموعه حتی می تواند با اتمام محدودیت ها خود را با برنامه های تولید برای سال جاری هماهنگ کند.

البته همانطور که مطرح شد تامین برق یکی از فاکتورهای اصلی برای تداوم تولید در واحد احیای مستقیم است، پس این مجموعه با مدیریت مصرف انرژی سعی بر غلبه بر این محدودیت داشته است.

در کنار مدیریت مصرف و ارتقای تکنولوژی، این مجموعه به سراغ احداث نیروگاه های خودتامین رفته است. احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی این مجموعه با سرمایه گذاری ۶ میلیون یورویی فولاد ارفع در مرداد ماه آغاز شد. درنتیجه ارفع به دنبال رفع چالش هایی است که می تواند در برنامه تولیدی آن موانع ای را ایجاد کند.

شرکت آهن و فولاد ارفع در راستای کم اثر کردن محدودیت‌های مصرف انرژی، استراتژی خود را به گونه‌ای تدوین کرده است که بتواند در زمان محدودیت ‌های مصرف برق تولید آهن‌اسفنجی را به شکل حداکثری دنبال کند و در زمان محدودیت مصرف گاز متمرکز بر تولید بیشینه فولاد باشد.

حال دستیابی به رکورد تولید در واحد احیای مستقیم می تواند تاثیر خود را بر واحد فولاد سازی اعمال کند.

افزایش تولید در واحد فولاد سازی در ماه های پیش رو می تواند به پشتوانه این رکوردزنی محقق شود.

تداوم در تولید و افزایش عرضه نیز منجر به افزایش توان رقابتی این مجموعه می شود. در کنار این موضوع آهن و فولاد ارفع می تواند با رسیدن به نقطه پایداری تولید در دو واحد یاد شده به سمت توسعه سبد محصولاتی خود رفته و بازار فروش خود را گسترده تر از گذشته کند.

شاید همین دلایل باعث شده تا با وجود بحران انرژی در صنعت فولاد، آهن و فولاد ارفع به سراغ رکورد زنی های مختلف رفته و تلاش کند تا میزان عرضه محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی را افزایش دهد.

همچنین توسعه پایدار در واحدهای یاد شده باعث می شود تا طرح های جدید دیگری در این مجموعه اجرا و سهم این مجموعه در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد.

منبع: تیتر۲۰



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین