به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی در گفتگو با سیما در خصوص دلایل غیر علنی بودن جلسه روز گذشته مجلس و دولت گفت: غیرعلنی بودن این جلسه بیشتر از این بابت بود که ما راحتتر بتوانیم با نمایندگان محترم صحبت کنیم و به نظر من جلسه خیلی خوب بود جلوهای از وفاق و همدلی بین دولت و مجلس بود و بحثهای خیلی مختلفی انجام شد که خود من هم بخشهای مهم اقتصادی و شاخصهای کلان اقتصادی را توضیح دادم. آقای رئیسجمهور هم صحبت کردند و از طرف مقابل هم رؤسای محترم کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه صحبت کردند، رئیس محترم مجلس صحبت کردند چند تا از نمایندهها صحبت کردند به نظر من جلسه خیلی خوبی بود و مسائل مهمی را رد و بدل کردیم و با توجه به اینکه این دوره هم دولت و هم مجلس هر دو چهار سال با هم هستند به نظر من برای شروع خیلی خوب است که مسائل گفته بشود بحثها گفته بشود و انشالله بتوانیم به تصمیمات استراتژیک برسیم. به نظرم با همراهی مجلس خیلی از مشکلات را میتوانیم از حل کینم، امید وارم با وفاق و همدلی کارهای کشور را پیش ببریم.
در اجلاس سرمایه گذاری ریاض چه گذشت؟
همتی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل حضور و دستاوردهای اجلاس سرمایه گذاری ریاض گفت: در واقع اجلاس جهانی سرمایهگذاری که در ریاض برگزار شده بود دو تا فرصت خوب بود برای ما یکی اینکه به هرحال دو هزار پانصد تا از کارشناسان و مدیران اصلی در حوزه سرمایه گذاری از سراسر دنیا بودند حداقل بیست وزیر شرکت کرده بودند صحبتهای خوبی هم بقیه وزرا کرده اند هم بنده مواضع کشورمان را آنجا مطرح کردم در ارتباط با جذب سرمایه به کشور به نظر من رخداد مهمی بود.
وی افزود، ما نیاز داریم که در این زمینه یک مقدار بیشتر فعال بشویم و بتونیم سرمایه خارجی به کشورمان جذب کنیم. در کنارش هم ملاقاتهای خوبی با وزرای محترم اقتصاد و وزیر سرمایه گذاری دولت عربستان سعودی داشتم بحثهای خیلی خوبی داشتیم در مورد گسترش روابط اقتصادی، برای تحکیم روابط سیاسی مان تاکید کردم که این نوع روابط اقتصادی میتواند بسیار سازنده باشد و انشالله بتوانیم ادامه بدهیم.
استفاده از پیمانکاران ایرانی در پروژه های کشورهای درحال توسعه با دستور صندوق اوپک
به گفته وزیر اقتصاد، صندوق اوپک مقرر کرد که در سرمایهگذاریهایی که در کشورهای در حال توسعه میکند از مشاورین و پیمانکاران ایرانی هم استفاده بکنند برای پروژه هایشان در مجموع به نظر من سفر خوبی بود و انشاءالله که بتوانیم بحثهایی که کردیم و نتایجی گرفتیم بتوانیم در عمل به یک مراحل اجراییتری برسانیم و ازش بهرهمند شود کشورما.
همتی: وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی خوب نیست
وزیر اقتصاد درخصوص آمارهای جذب سرمایه گفت: وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی خوب نیست، ببینید واقعیتش این است که به خاطر شرایط تحریم و قرار داشتن در لیست سیاه افای تی اف یک مقدار سرمایه خارجی در کشورمان را محدود کرده است. ولی داریم برنامه ریزی میکنیم مثلاً در همان دیدار در همان اجلاس من ملاقاتی با رئیس اجرایی مجمع تشویق سرمایهگذاری مذاکرات مفصلی داشتیم.
وی افزود، قرار شد کارشناس هایشان بیایند برای اینکه بتوانند تکنولوژیهای جدید، روشهای جدید و خلاقیتهای جدیدی که الان در دنیا برای جذب سرمایه دارد اتفاق میافتد را منتقل کنند به کارشناسان ما.
تقدیر از دولت سیزدهم بابت عضویت ایران در بریکس و گسترش روابط با همسایگان
وزیر اقتصاد گفت: البته خوب است من اینجا یاد بکنم از دولت سیزدهم که واقعاً تلاش خوبی کردند که ما عضو بریکس بشویم در ارتباط با روابط با همسایگان اقدامات خوبی شده بود ما آن را داریم با قدرت ادامه میدهیم به نظر من قابل رسیدن به یک نتایج خیلی خوبی است مثلا اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ما دیگر از امسال عضو ناظرش میشویم ، یکی دو هفته دیگر تشکیل میشود آن همه خیلی مهم است روابط با همسایگان در جنوب خلیج فارس برایمان خیلی مهم است، روابط با عراق و ترکیه برایمان خیلی مهم است کشورهای مختلفی که در دور و اطرافمان هستند داریم مذاکراتی را پیش میبریم جزو سیاستهای اصلی است.
سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شد
به گفته همتی، سرمایه گذاری خارجی مان متاسفانه خیلی کم بوده ، مثلا سال گذشته یک چیز نزدیک ششصد هفتصد میلیون دلار بوده و این ششصد هفتصد میلیون دلار اصلاً با حجم اقتصاد ما تناسب ندارد. کشورهایی مثل ترکیه و عربستان سال گذشته یکی دوازده میلیارد یکی ده میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشتند.
همتی در پاسخ به ابهامی در خصوص اینکه، مجموعا در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۹.۷ د میلیارد دلار سرمایه جذب شده، گفت: نه صحت ندارد در دو سال و هشت ماه گذشته کل جذب سرمایه در کشور مان، جذب سرمایه خارجی یک و دو دهم میلیارد دلار بوده است.
وی افزود، یک موقع است یک اشتباهی همه میکنند جلب سرمایه با جذب سرمایه فرق میکند مثلاً جلب سرمایه تفاهمی میآییم انجام میدهیم ولی آن باید بیاید بنشیند روی زمین یعنی پول بشود و یا تجهیزات بشود بیاید بنشیند؛ بنابراین خیر در جذب سرمایه موفق نبودیم البته این مفهومش این نیست که مثلاً ما هم خیلی موفق میشویم من گفتم محدودیت تحریم و افای تی اف را داریم ولی تمام تلاشمان را میکنیم برنامههایی داریم که انشاءالله بتوانیم به یک رقم بهتری برسیم.
تحریم مانع اصلی جذب سرمایه گذاری است نه fatf
وی در پاسخ به سوالی در این رابطه که کدام یک از تحریم و افای تی اف نقش مؤثرتری برای سرمایه گذاری داشته است گفت: خوب معلوم است تحریم خوب خیلی تاثیر دارد ولی خوب افای تی اف هم خیلی بی تاثیر نیست، اما بعضیها میگویند که خوب وقتی تحریم هست افای تی اف دیگر به قول معروف صد که هست نود هست دیگر میگویم خیر اینطوری نیست.
همتی گفت: تحریم، تمرکز میکند الان فرض کنید تحریمهای آمریکا تمرکز کرده روی برخی شرکتها و برخی صادرات ما و برخی اشخاص ولی افای تی اف تحریمش شامل همه مردم ایران میشود یعنی این دانشجویانی که در خارج هم حساب باز میکنند شامل آنها هم میشود یعنی من میتوانم بگویم با اف ای تی اف همه ملت را دارید تحریم میکنید.
وی افزود، ما نباید اجازه بدهیم که انها بگویند ایران مثلاً پولشویی میکند ما که پولشویی نمیکنیم برای چه این اتهام به ما بسته شود، پس بنابراین یکی این است که در دنیا هیچکس دوست ندارد که برود در لیست سیاه، چون همه به آن نگاه بهش نگاه میکنند دومی که توجیهی میدهیم دست آمریکاییها که تحریم هایشان را توجیه میکنند سوم اینکه بالاخره دانشجویان، مردم، فعالین ایرانی کسانی که بالاخره هویت ایرانی دارند در دنیا دچار مشکل میشوندا گرفتار میشوند بنابراین به همه این دلایلی که عرض میکنم تحریم یک بحث است،ای اف تی اف هم یک بحث است. بالاخره ما با بعضی از بانکها کوچکی را میتوانیم اگر اف ای تی اف مشکل نداشته باشد کار کنیم بانکهایی که خیلی تحریم را توجه نمیکنند ولی اف ای تی اف یعنی عملاً میگوید که شما مراقبت بکنید مراقبت بیشتری از این مشتری بکنید و نه تنها از مشتریت مراقبت کن از سهامداران این مشتریان مراقبت کن یعنی هی میرود عقبتر.
حتی با پذیرش پالرمو و سی اف تی خروج از لیست سیاه در کوتاه مدت قطعی نیست
همتی در پاسخ به این سوال که پذیرش تمام شروط fatf در نهایت به ضرر کشور است گفت: نه اتفاقاً خیلی اشتباه است ببینید اگه اینجوری باشد تمام آن کشورهایی که الان به ما کمک میکنند در دور زدن تحریمها و هم نقل و انتقال پولی، هم نقل انتقال کالایی انجام میدهند همه در لیست سفیدای اف تی اف هستند و چطور آنها میتوانند انجام بدهند مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود پس برای ما هم مشکل ایجاد نمیشود .
به نظر عملی ادعایی بیش نیست . البته این را هم بگویم ما همین الان هم بیاییم این دوتا لایحه پالرمو و سی اف تی را هم به پذیریم معلوم نیست که الان یک ماه دیگر ما از لیست سیاه بیاییم بیرون.
وی افزود، رفتن در آن راحت است بیرون آمدن به این راحتی نیست کار فنی و مداومی میخواهد ما تمام تلاشمان این است که به هرحال زمینهها را از آنها بگیریم، و برویم مذاکره کنیم کار فنی بکنیم همکاران ما بروند کار فنی بکنند در جلسات شان شرکت بکنند به تدریج ما بتوانیم از آن لیست بیاییم بیرون بله خوب معلوم است آمریکاییها دوست ندارند ما از لیست سیاه بیاییم بیرون ما باید تلاش بکنیم آنها حتماً مقاومت خواهند کرد ولی ما نمیخواهیم در دنیا به عنوان کشوری که متهم بشویم به پولشویی متهم بشود به حمایت از تروریست.
رشد ۸ درصدی به ۷ تا ۸ هزار هزار میلیارد سرمایه گذاری نیاز دارد
همتی گفت: ببینید راجع به رشد اقتصادی هشت درصدی من نکاتی را عرض میکنم .اولاً خوب قانون برنامه است و ما موظفیم تمام تلاشمان را بکنیم که این رشد هشت درصد تحقق پیدا بکند و این رشد هشت درصد طبق همین قانون برنامه دو هشت دهم درصدش باید از بهرهوری به دست بیاید و حدود پنج درصدش هم از سرمایه گذاری به بدست بیاید.
وی افزود، بینید ساختار اقتصادی ما طوری بوده که میانگین رشد اقتصادی کشور ما بین ۳.۲ تا ۴.۲ درصد بوده، دیگر خیلی به ندرت شد پنج درصد بعضی وقتها شده یازده دوازده درصد ولی آن به نظر من مهم نیست، چون به خاطر اینکه شوکهای مربوط به نفت است یعنی درآمدهای نفت یک دفعه افزایش پیدا میکند یا میآید بالا یا میآید پایین به خاطر اینکه درآمدهای نفتی ما به خاطر تحریم میآید پایین رشد میآید پایین اگر از این موارد استثنا بگذریم رشد اقتصادی ما در حول و حوش سه چهار درصد بوده و با اینکه در همه برنامههای توسعه ما هشت درصد پیشبینی میکردیم تحقق پیدا نکرده به صورت مداوم بنابراین ما باید برای بهره وری فکری بکنیم .
همتی: بهره وری ما نزدیک به صفر درصداست
وی گفت:ما بهرهوری مان نزدیک صفر است خیلی پایین است .در کشور خیلی از صنایع ما میتوانیم با بهرهوری بیشتر با استفاده از امکانات بود یا محصول بیشتری به دست بیاوریم اینها بالاخره لازمه کار هست و ما برنامه داریم دنباله اش هستیم که انشاءالله بتوانیم از این طریق بخشی از آن تعهدی که برنامه به عهده دولت گذاشته یعنی ان مسئولیتی که به عهده دولت گذاشته را بتوانیم انجام بدهیم.
تامین مالی ۸۰۰ هزار میلیاردی از بازار سرمایه
همتی ادامه داد، بخش دیگرش سرمایهگذاری، ا سرمایهگذاری دو بخش است یکی سرمایه خارجی الان سرمایه خارجی ما در کل تامین مالی تولید ما زیر سه دهم درصد یعنی سه درصد هم نه، بالای نود درصد تامین مالی بانکی است و حدود ده درصد هم از طریق بازار سرمایه است بازار سرمایه ما یک چیزی نزدیک همین امسال را اگر پیشبینی کنم مثلاً یک چیزی نزدیک هشتصد همت را از آنجا میتوانیم تامین مالی بکنیم.
تامین مالی ۲۵۰۰ هزار میلیاردی از سیستم بانکی
از سیستم پولی و بانکی ما هم یک چیزی نزدیک دو هزار، دو هزار و پانصد تا میشود تامین مالی کرد . بنابراین جمعش میشود حدود سه هزار، سه هزار و پانصد همت میشود تامین مالی کرد برای رشد اقتصادی هشت درصد برآوردها نشان میدهد بین صد و بیست تا صد و سی میلیارد دلار میخواهیم صد و بیست و صد و سی میلیارد دلار اگر با دلار حتی آن چیزی که الان در بازار مبادلات دارد مطرح میشود حدود شصت هزار تومان یک چیزی نزدیک هفت هزار و دویست و یا هشت هزار میلیارد تومان میشود. بنابراین ببینید ما برای اینکه بتوانیم رشد هشت درصدی داشته باشیم باید بتوانیم تجهیز منابع بکنیم در حد هشت هزار همت.
وی تاکید کرد، کل تجهیزی که ما از سیستم بانکی و بازار سرمایه انجام دهیم حدود سه، سه و پانصد همت میشود بنابراین احتمال اینکه با این تامین مالی بتوانیم رشد هشت درصدی داشته باشیم یک مقدار سخت است و دسترسی اش به این راحتی نیست.
بر مبنای لایحه بودجه پیش بینی رشد سال ۱۴۰۴ حدود ۳.۵ درصداست
وزیر اقتصاد با بیان اینکه، ما بر مبنای اینکه به هرحال با توجه به مشکلاتی که برای تامین مالی داریم پیشبینی که در بودجه دولت داده رشد سه و نیم درصدی است ولی خوب باید تلاش کنیم یعنی ما هدفمان هشت درصد است و آن هم ویژه نیست این چشم انداز نیست، جزو برنامه است باید اتفاق بیفتد ما هم برای تحقق این موضوع برنامههایی داریم.
یکی از برنامههای ما استفاده از ظرفیتهای قانون جدید در حوزه تامین مالی است. قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت اختیارات خیلی زیادی به وزارت اقتصاد و دارایی داده و ما برنامهریزی میکنیم که انشالله بتوانیم با ابزارهایی مثل شرکت پروژه و نظائر اونها بتو نیم تامین مالیهای خوبی بکنیم.
یکی از دلایل ناترازی بانکها بنگاه داری آنهاست/ امسال آخرین سال بنگاه داری بانکهاست
همتی ادامه داد، بخشی از گرفتاری ما همین بنگاه داری بانکهاست که یکی از دلایل در واقع نا ترازی بانکها همین بنگاهداری شان می باشد و ما به طور جدی مصمم هستیم که از این بنگاه داری بانکها خارج بشوند قانون هم به ما این تکلیفها را کرده و راهش هم این است که به هرحال این شرکتها را بیاوریم از دل بانکها بیرون بانکها بتوانند به کار اصلی شان که حوزه تنظیم گری مالی است بپردازند. امسال آخرین سال است که بانکها بنگاه داری میکنند.
برنامه همتی برای ایجاد یک ابر هلدینگ برای سامان دهی بنگاههای سیستم بانکی
همتی گفت: آخرین باری است که بنگاه داری میکنیم سال دیگر به تدریج باید بنگاه هایتان را واگذار کنید یعنی سال دیگر موعد واگذاری بنگاهها است. ما دو الی سه تا روش داریم یکی اینکه تکتک بگوییم بنگاه را واگذار کنید، از سال نود و سه به این سو این را گفتیم هیچ اتفاقی نیفتاده راه اصلیش این است که ما بیاییم کل بنگاهها را بیاوریم در قالب یک هلدینگ از سیستم بانکی خارج کنیم ، و درمرحله بتوانیم آن را به تدریج واگذار کنیم و در بازار سرمایه به صورت یک هلدینگی واگذار کنیم. اینها بحثهای کارشناسی است که شروع کردیم الان هم داریم بررسی میکنیم انشاءالله به نتیجه خوبی میرسیم.
توضیحات وزیر اقتصاد درباره بنگاه سازی بانکها/شرکت پروژه ها با حمایت سیستم بانکی در بورس رونق میگیرد؟
وی افزود، یک بحث دیگر هم من گفتم و برداشت اشتباهی در رسانهها شد گفتند که ما میخواهیم بنگاهداری را از بانکها بگیریم و منابعش را برای بنگاه سازی به کار بگیریم بعضیها فکر کرده بودند من میگویم دوباره بانکها بروند سرمایهگذاری بکنند نه من بحثم این نبود قانون هم به ما اجازه میدهد. قانون تامین مالی تولید اجازه میدهد که بانکها بتوانند از طریق شرکت پروژهها تامین مالی بکنند یعنی در بورس شرکتهایی میآیند میخواهند فعالیت کنند میخواهند سرمایهگذاری کنند میخواهند شکل بگیرند این شرکت پروژهها میخواهد با سرمایه مردم شکل بگیرد، بانکها میتوانند بروند تعهد تامین سرمایه بکنند و بانکها این تعهد را انجام بدهند و مشارکت میکنند ولی بعد باید واگذار کنند.
وزیر اقتصاد تاکید کرد، هدف این نیست که بانکها بیایند بنگاهداری بکنند. ما میگوییم منابعت را بیاور استفاده کن، ارزش افزوده ات را به دست بیاور ولی واگذار کن و این برنامه ماست و به طور جدی دنبالش هستیم به نظر من میتوانیم به بخش مهمی از اهداف رشد تولید برسیم. این موضوع یک هماهنگی خیلی جدی بین بانکها و سازمان بورس یعنی بازار سرمایه و بانکی ایجاد خواهد کرد انشاءالله بانک مرکزی هم کمک میکند.
وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان بورس بتوانیم انشاءالله این تامین مالی جدی را به سمت جهش تولید در کشورمان انجام بدهیم یک ویژگی مهم دیگر این است که مردم را هم شریک میکند آن چیزی که مقام معظم رهبری همواره تاکید میکنند جهش تولید با مشارکت مردم است و این جزو برنامه هایمان است. متاسفانه سه ماهی که کار را شروع کرده ایم، بیشتر درگیر یکسری تعیین همکاران و سروسامان دادن به مجموعه تحویل گرفته بودیم، یکماه هم درگیر بودجه بوده ایم.
استفاده از اعتبارات اسنادی برای تأمین مالی زنجیره تولید
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بستههای مجوزهای بدون نام سرمایه گذاری در قانون تامین مالی به کجا رسید، گفت: انشاالله به دنبال آن هستیم. از زمانی که ما آمده ایم، سه چهار بار جلسه شورای تأمین مالی را تشکیل داده ایم و داریم آئین نامههای آن را که خیلی هم زیاد است را مینویسیم و اینها را به تدریج تصویب میکنیم و بعضی از کارهای اجرایی را شروع کرده ایم. مثلاً یکی از کارهای مهمی که الان شروع کرده ایم، استفاده از اعتبارات اسنادی برای تأمین مالی زنجیره تولید است. الان سازمان بورس هم آمادگی دارد، زیرساخت هم دارد، اسنادی مثل گام، اسنادی مثل برات الکترونیک، اسنادی مثل ال سی داخلی، اینها در بورس کالا استفاده خواهد شد که بتوانند زنجیره تولید را تأمین کنند. یعنی با استفاده از این سه سند اعتباری میتوانند بدون اینکه به نقدینگی نقد نیاز داشته باشند، کار تأمین مالی را انجام بدهند. اینها کارهایی است که به تدریج داریم انجام میدهیم و مصوبات خوبی داشته ایم. به تدریج فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خواهند دید که اینها یک زمینههای خوبی برای آنها جهت رشد تولید ایجاد خواهد کرد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست