جمعه 16 خرداد 1404 شمسی /6/6/2025 4:11:15 AM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:92589
  • زمان انتشار:شنبه 27 مرداد 1403-14:20
  • کاربر:.

خودروسازان کشور در شرایطی با حذف تدریجی محصولات قدیمی و جایگزینی آنها با خودروهای جدید و به روزتر، در حال کم کردن اثر قیمت گذاری دستوری هستند که در صورت تداوم این سیاست (تعیین دستوری قیمت) خودروهای موردنظر نیز وارد ورطه زیاندهی خواهند شد.
خودروهای جدید هم زیان ده می شوند؟
به گزارش اقتصادنامه از خودرونامه، خودروسازان سال هاست با زیان تولید مواجه هستند و طبق آخرین آمار رسمی، زیان انباشته شان از 250 هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده است.

فعالان صنعت خودرو و بسیاری از کارشناسان معتقدند تعیین دستوری قیمت (قیمت گذاری خودروها بدون سود و کمتر از هزینه واقعی تولید) سبب زیان ده شدن دو خودروساز بزرگ کشور در این سال ها شده است.

تلاش های زیادی از سوی خودروسازان برای اینکه سیاست گذار به حذف قیمت دستوری قانع کنند، شکل گرفت، اما هیچ کدام به نتیجه نرسید و این سیاست همچنان پایدار است. از همین رو خودروسازان سراغ روش ها و حربه هایی رفتند که به واسطه آنها بتوانند تبعات و اثرات قیمت گذاری دستوری را کم کنند. از دپوی عمدی خودروها گرفته تا آپشنال کردن، شیوه هایی بوده که خودروسازان از آنها بهره بردند تا در شرایط قیمت گذاری دستوری، کمتر زیان کنند.

در دو، سه سال اخیر اما خودروسازان شیوه ای دیگر را برای کاهش تبعات قیمت گذاری دستوری و کم کردن زیان به کار برده اند: حذف محصولات قدیمی و جایگزینی آنها با خودروهای جدید.

هرچند به کارگیری این مدل به اجبار سیاست گذار (در راستای حذف خودروهای قدیمی) نیز بوده، اما خودروسازان خود نیز به این نتیجه رسیدند که با ارائه محصولات جدید می توانند از همان ابتدای عرضه قیمتی به روز و سودده را برای خودروهای موردنظر از سوی نهاد تنظیم گر دریافت کنند.

طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروهای جدید با فرمول "هزینه تولید به علاوه سود" تعیین می شود، بنابراین قیمتی که نهاد تنظیم گر برای این خودروها تعیین می کند، غیر زیان ده و حتی توام با سود است.

به عنوان مثال، سهند گروه خودروسازی سایپا یا ری رای ایران خودرو که به عنوان محصولات جدید قیمت گذاری شده اند، دارای قیمت روز هستند و زیان نمی دهند.

این در حالی است که در صورت ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری، خودروهای جدید نیز رفته رفته و تحت تاثیر تورم تولید، از منطقه سوددهی خارج و ممکن است حتی وارد زیان دهی شوند. خودروهای موردنظر، با توجه به هزینه های فعلی تولید قیمت گذاری شده اند، بنابراین اگر قرار بر ادامه قیمت دستوری باشد، قیمت آنها در روندی منظم و مستمر و متناسب با هزینه های تولید به روز نمی شود و به تدریج وارد زیان دهی خواهد شد.

این موضوع می تواند کمیت و کیفیت خودروهای جدید را تحت تاثیر منفی قرار دهد، موضوعی که به نفع مصرف کننده نیست. از همین رو توصیه فعالان صنعت خودرو و کارشناسان این است که سیاست گذار یا قیمت گذاری دستوری را بردارد و یا حداقل اجازه دهد قیمت خودروهای جدید به صورت مستمر اصلاح شود تا وارد ورطه زیان نشوند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین