به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، صنعت تایر بهعنوان یکی از صنایع مادر در حوزه حملونقل و خودروسازی، نقشی کلیدی در اقتصاد کشور دارد. در سالهای اخیر اما فعالان این صنعت از سیاستهای ارزی و وارداتی دولت به شدت گلایه دارند. آنان معتقدند تخصیص بیضابطه ارز و ورود تایرهای پرمصرف خارجی، تولیدکنندگان داخلی را در تنگنا قرار داده و به جای تقویت توان تولید ملی، منجر به سودجویی برخی واردکنندگان شده است.
محمدرضا گنجی در گفت وگو با تسنیم، در تشریح وضعیت صنعت تایرمیگوید: ظرفیت منصوبه تایرسازان کشور ۳۵۰ هزار تن است و در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تولید کردیم. قرار بود به ازای هر کیلوگرم تولید، یک دلار به ما پرداخت شود؛ یعنی ۳۰۰ میلیون دلار. اما تنها ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار دادهاند و حدود ۲۵ میلیون دلار کسری تخصیص یافته داریم.
وی افزود: این ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی که محقق شده، ۷۰ درصد نیاز کشور را پوشش میدهد و تنها ۳۰ درصد نیاز باقیمانده باید از طریق واردات تأمین شود. اما نکته مهم اینجاست آن بخش مربوط به تایرهای راهسازی، معدنی و OTR است؛ در حالی که دولت بیمحابا به تجار ارز داد و آنها به جای واردات تایرهای تخصصی، تایر پراید و پژو وارد کردند و رقیب جدی مواجه ما شدهاند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفى صنایع لاستیک کشور ادامه داد: هیچگاه ممنوعیت واقعی برای واردات تایر وجود نداشته است و حتی وقتی گفتند واردات آزاد است، تجار سوءاستفاده کردند و به جای لاستیکهای معدنی و راهسازی، لاستیکهای پرمصرفی که در داخل تولید میشود وارد کردند.
مقایسه تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان
گنجی تأکید کرد: ما برای ۳۰۰ هزار تن تولید، ۳۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کردیم، اما واردکنندگان برای ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز گرفتند. این رقم هنگفت نشاندهنده یک خیانت بزرگ به تولید داخل است. با یک میلیارد دلار میتوانستیم پنج کارخانه تایرسازی در داخل بسازیم، اما نتیجه این سیاست آن شد که عملاً پنج کارخانه در چین فعال شدند و تولیدکنندگان داخلی زیر فشار قرار گرفتند.
وی درباره نحوه قیمتگذاری در بازار توضیح داد: وقتی کالایی در داخل تولید میشود، سازمان حمایت از مصرفکننده قیمت آن را بررسی و تعیین میکند. مصرفکننده برای خرید تایر داخلی باید کد ملی ثبت کند. اما واردکنندگان هیچ نظارتی ندارند و تایرهای وارداتی را با هر قیمتی دلخواه میفروشند. این وضعیت، رقابت نابرابری را برای ما رقم زده است.
*تجار ظرف ده روز ارز میگیرند
گنجی افزود: در گذشته وزارت صنعت و وزارت بازرگانی جدا بودند. هر واردکنندهای برای واردات باید تأییدیه عدم ساخت از وزارت صنعت میگرفت. اما با ادغام این دو وزارتخانه همه امور در اختیار تجار قرار گرفت و تولیدکنندگان در صفهای طولانی ارز باقی ماندند؛ در حالی که تجار ظرف ده روز ارز میگیرند. ما گاهی پنج ماه در انتظار اختصاص ارز هستیم، اما برای واردکنندگان نوعی امداد غیبی وجود دارد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفى صنایع لاستیک کشور با اشاره به وضعیت واردات در سال جاری، گفت: تایرهایی که ثبت سفارش کرده بودند در حال ورود است، اما خوشبختانه از ابتدای ۱۴۰۴ با پیگیریهای صورتگرفته، جلوی واردات جدید گرفته شد. اکنون سامانه واردات برداشته شده است. با این حال در بازار مشاهده میکنیم که بعضی تایرها حتی ارزانتر از تولید داخلی عرضه میشوند، زیرا مردم قدرت خرید ندارند. بهعنوان مثال، قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که برای مصرفکننده بسیار سنگین است.
وی با انتقاد از رفتار واردکنندگان افزود: تجار تایر را ۳۵ درصد گرانتر وارد کردند و همان ابتدا سود اصلی را بردند. بعد با چکهای بلندمدت آن را فروختند و عملاً رقیب تولید داخلی شدند. این یک جرم آشکار است؛ چرا که کالایی را با تعرفهای که نباید وارد میکردند، وارد کردند. دولت باید آنها را جریمه میکرد تا شرایط رقابتی عادلانه شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفى صنایع لاستیک کشور، تصریح کرد: سیاستهای فعلی دولت باعث شده به جای حمایت از صنعت داخلی، از چین حمایت شود. این مشکل فقط در تایر نیست؛ در بسیاری از کالاهای دیگر هم همین اتفاق رخ داده است. اگر قرار است تولید داخل حفظ شود، دولت باید سیاستهای ارزی و تجاری را بازنگری کند، تعرفهها را ضابطهمند نماید و به وظیفه ذاتی خود در حمایت از صنعت عمل کند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست