به گزارش اقتصادنامه، ریلی تولیدی این مجتمع عظیم صنعتی از طریق راه آهن مذکور، این بار در مسیر زائران کربلای معلی و شهرهای عراق مورد استفاده قرار می گیرد و لذا در کنار جابه جایی زائران، در ترانزیت بین المللی نیز نقش کلیدی خواهد داشت.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز ریل گذاری راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد گفت : این پروژه بخشی از کریدور استراتژیک، شرق به غرب کشور است که از سرخس در شرق ایران شروع شده و تا مرز خسروی نیز ادامه یافته و به بغداد و دیگر کشورهای همسایه عراق، متصل خواهد شد.
کریدورهای ریلی،یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور،همین کریدورها (شرق به غرب و شمال به جنوب) هستند، اظهار داشت : حجم کالایی که از آسیای میانه وارد کشور می شود و از مسیر شرق به غرب به کشورهای پیرامون منتقل می گردد، تأثیر قابل توجهی در تسهیل ترانزیت خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ، به اهمیت استفاده زائران کربلا از این راه آهن پرداخت و بیان کرد : در حوزه مسافری، این پروژه به تسهیل رفت و آمد زائران کمک می کند. همچنین پروژه ریلی شلمچه - بصره که در دست پیگیری است، به این روند سرعت می بخشد و زائران از سراسر کشور قادر خواهند بود با استفاده از راه آهن به مرز عراق وارد شوند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کریدور مذکور نه تنها توسعه منطقه ای و ملی را به همراه دارد، بلکه اثرات بین المللی نیز در برخواهد داشت، خاطرنشان کرد : ریل گذاری فاصله کرمانشاه تا اسلام آباد با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، آغاز شد و پس از اتصال کرمانشاه به اسلام آباد، این مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که برای تسریع بیشتر در این پروژه چه اقداماتی صورت گرفته است ؛ گفت : در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه، اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت و پیگیری های بعدی نیز در دستور کار قرار دارد.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور نیز در ادامه گفت : از طریق این راه آهن، ارتباط ریلی بین ایران و کشور عراق برقرار می شود و امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: این خط آهن کوتاه ترین مسیر ریلی به شهرهای بغداد،نجف،کربلای معلی و سامرا است بنابراین می تواند، تحول اساسی در حوزه جابجایی زائران و ترانزیت بین المللی ایجاد کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مختصات کل پروژه،خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در کل مسیر به کار گرفته می شود. همچنین در این پروژه، علاوه بر اجرای ۲۶ میلیون مترمکعب خاک برداری و ۱۶.۶میلیون مترمکعب خاک ریزی، عملیات احداث ابنیه فنی، پلهای خاص و ۹ هزار متر تونل نیز در حال انجام است.
راه آهن کرمانشاه - خسروی زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا
بازوند تصریح کرد : راه آهن کرمانشاه- خسروی، طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کند و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.
شایان ذکر است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار این پروژه برای این محور ریلی در شهریورماه سال جاری ۲۰۰ تن ریل ۶۰E۱ با گرید R۲۶۰ ، از ذوب آهن اصفهان تحویل گرفته است و ادامه تحویل ریل نیز بر اساس اولویت هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ) اعلام می شود، انجام خواهد گرفت.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست